EL PROJECTE COMUNICATIU DE CENTRE
Molts centres educatius incorporen a les seves classes l’elaboració de blocs, webs, wikis, xarxes… Elements que es sumen a mitjans de comunicació com el diari, la ràdio, el vídeo o la televisió que part de l’alumnat ja estava treballant. Aquest fet ha de permetre desenvolupar la competència digital i de tractament de la informació, així com la comunicativa lingüística i audiovisual.
Per a esdevenir un ciutadà conscient i crític en un món intercomunicat i globalitzat és imprescindible conèixer com utilitzar els mitjans de comunicació personals i de masses; i com aquests són utilitzats com a eix de poder, influència i la seva finalitat. Tenim un nou espai formatiu per repensar el paper dels prossumidors i remescladors d’informacions d’origen divers utilitzant la potencialitat de les diverses llengües i llenguatges.
Cal desenvolupar el Projecte Comunicatiu de Centre que endreci, “mapegi” i asseguri el treball de l’Educació en Comunicació, la lectura dels mitjans (des d’una perspectiva interpretativa i crítica) i l’escriptura (elaboració individual i col·laborativa) en els mitjans de comunicació que el centre considera indispensables. També pot incloure la comunicació entre docents, famílies i la comunitat educativa en general, amb coordinació de la zona educativa. (Vídeo de la BSO de la pel·lícula The Social Network)
Deia en Jordi Jubany, que tot és comunicació i jo que darrerament es justificava qualsevol conflicte o errada, per un problema de comunicació.
Però el que si és cert, és que les escoles tenen sovint problemes de comunicació, i que el paper o l’excés en l’ús d’aquest, no els resol, a vegades ans el contrari. I és que a les escoles son institucions complexes, amb un gran nombre d’individus, amb multitud interessos i necessitats comunicatives.
Sovint és un drama, a l’hora de la sortida, haver de lliurar a 25 o més nens i nenes, diferents fulls informatius, que moltes vegades no arriben als seus destinataris, els pares i les mares. Els que sou mestres sabreu ben bé de que us parlo.
No utilitzar les eines digitals o xarxes socials, per millorar la comunicació entre tots els membres de la comunitat educativa, semblar una cosa del tot inexplicable. Em sembla que l’ús de les xarxes socials, les xarxes internes de l’escola o intranets, facilitarien molt i molt la comunicació, i de segur que millorarien la relació i el clima escolar.
Es evident que molts pares i mares, reben o rebrien amb molta més facilitat comunicacions digitals, que papers, que sovint resten perduts fins a temps inmemorials, en el fons d’una bossa de l’esmorzar.
Twitter a l’escola ja!
Tomàs Belanche
Hola Tomàs i Jordi,
Crec que el Twiter no està suficientment socialitzat. De fet em consta que a l’escola on van les meves filles, hi ha molt poca demanda del full informatiu escolar via correu-e… Així que el Twitter, o qualsevol altra estratègia “social” la veig inviable actualment i per tant exclusiva.
L’escola tampoc aconsegueix arribar a tots els p/mares de l’alumnat. Diuen que ho proven de moltes maneres, ho sé. Però no se’n surten. No sé, és un tema complicat.
Això del projecte comunicatiu de centre és ideal.
Pregunta: en quin grau accedeixen les famílies a la gent a la informació?
Gil Pla
Hola, bon dia!
Per un suggeriment d’en Jordi, vaig provar durant uns dies el Twiter i la veritat, no em va agradar la seva utilització, i menys per escoles o instituts. Penso que per les families i per els professionals, hauriem de tenir altres eines de comunicació que no pas el Twiter. A la meva escola fem servir l’intranet i el tenim obert a les families i la veritat funciona molt i molt bé.
Nosaltres comencem a treballar amb xarxes SOCIALGO per a la comunicació de moment docent. De moment, poc a poc, comença a funcionar, fins millor que el MAIL
Retroenllaç: Set reflexions vigents - Ara.cat
Retroenllaç: La importància de la comunicació digital - Ara.cat
Retroenllaç: 7 conceptes per repensar l’Educació - Ara.cat