8. Aprenentatge Col·laboratiu

APRENENTATGE COL·LABORATIU, COOPERATIU I TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES

* Aprenentatge Col·laboratiu

Damon i Phelps distingeixen entre col·laboració, quan els subjectes tenen habilitats similars, i cooperació, quan tenen habilitats heterogènies.

Segons McCarthey i McMahon, en la col·laboració el moviment de la informació és bidireccional i en la cooperació el coneixement circula dins el grup de forma multidireccional, hi ha processos interactius de negociació i d’apropiació.

Per a Kneser i Ploatzner, en la cooperació hi ha divisió del treball i la col·laboració és la resolució conjunta. Així, podem acordar que es col·labora quan fem alguna cosa plegats sense estructura formal que defineixi aquesta col·laboració.

* Aprenentatge Cooperatiu

David i Roger Johnson la van definir com aquella situació d’aprenentatge en la que els objectius dels participants estan estretament vinculats, de tal manera que cadascun d’ells només pot assolir els seus objectius si i només si els demés poden assolir els seus.

  • La implicació activa de l’estudiant en el procés d’aprenentatge.
  • La capacitat per incrementar el nivell d’aprenentatge mitjançant la interacció entre companys.
  • El desenvolupament de la capacitat per raonar de manera crítica.
  • El desenvolupament de l’habilitat per escriure amb claredat.
  • El desenvolupament de la capacitat de comunicació oral.
  • L’increment de la satisfacció dels estudiants amb l’experiència.
  • El desenvolupament de la capacitat de lideratge.
  • La preparació dels estudiants com a ciutadans.
  • Un major rendiment acadèmic.

L’activitat individualista és on l’estudiant actua amb independència dels seus companys.

L’estructura de l’activitat competitiva és on l’estudiant assoleix els seu objectiu quan els altres no l’assoleixen abans.

L’estructura de finalitat cooperativa permet assolir la  doble finalitat: aprendre el que el docent li ensenya i contribuir, a través del treball en equip, que ho aconsegueixen també els companys amb l’anomenada interdependència positiva de finalitats.

* Estructures i estratègies cooperatives

* Altres metodologies interessants

– CBL (Resolució de casos).

– PBL (Resolució de problemes) o ABP  http://pbl.guim.net

– Objecte o de l’artefacte.

– SCC (Scenario Centered Curriculum).

– Connectivisme: http://dotsub.com/media/41f08de7-68dc-4365-af4c-5733f565b9e1/e/m/spa

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s