6. Competència Digital

APORTACIONS DIGITALS A LA COMPETÈNCIA DE TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I DIGITAL

Imatges originals d’Artur Noguerol

Imatge original de Carles Monereo

* Aspectes que podem adaptar a l’edat i habilitat de qui fa cerca:

1. Analitzar la consulta: per a què ho busco, què sé del que vaig a buscar, delimitació de l’extensió de la recerca, el grau de profunditat del tema, els recursos que tinc, el temps de què disposo i què he de fer.

2. Planificar l’estratègia de la cerca: on busco, com, amb quines eines i fonts.

3. Autoregular: vaig bé amb els passos que he fet?

4. Valorar el producte utilitzant criteris com: si la informació és contrastable, els autors són de confiança, l’actualització de la informació, la fiabilitat, la precisió, l’exhaustivitat, el soroll (documents no adequats), el silenci (manca de documents), com ho organitzo i gestiono. El que he trobat és el que volia?

5. Avaluació del procés: del que he fet què faria igual i faria de forma diferent? Es tracta d’aprendre d’un mateix.

6. Explotació del resultat: com utilitzar la informació.

7. He de fer una nova cerca?

.

* Instruments de cerca i altres eines complementàries:

– Directoris o índexs: tenen una organització temàtica ordenades per editors humans d’una part limitada de la xarxa en categories i subcategories com http://www.refdesk.com .

– Cercadors: busquen dins d’una base de dades creada per robots que fan buidats diaris, aranyes per la teranyina. L’ordre que estableixen depèn de diferents criteris no sempre públics com http://www.alltheweb.com o http://www01.wolframalpha.com .

– Cercadors específics d’imatges com http://compfight.com o http://labs.ideeinc.com/multicolr .

– Metacercadors: busquen simultàniament en diferents cercadors, per exemple, http://keyboardr.com .

– Cercar a la web “invisible”: alguns continguts queden fora de la vista dels cercadors generals. Per accedir és necessari utilitzar cercadors interns o eines específiques com http://www.internetinvisible.com .

– Diccionaris, enciclopèdies i traductors, per exemple,

http://www.madrid.org/dat_oeste/dicc_trad.htm .

– Subministradors de documents: per exemple, de biblioteques com
http://www.lluisvives.com .

– Premsa escrita: ens permet fer cerques a nivell sincrònic http://kiosko.net i comparar-ne els resultats, o bé a nivell diacrònic i analitzar els canvis que s’han succeït al llarg del temps http://www.lavanguardia.es/hemeroteca .

– Serveis de Google: apart de la recerca avançada i els consells de recerca, els serveis que ens ofereixen creixen constantment. Per exemple, el cercador de llibres http://books.google.es, el Google acadèmic http://scholar.google.es, el traductor http://translate.google.com o el servei d’alertes que us avisa quan troba contingut nou de velles investigacions http://www.google.es/alerts .

* Conferències sobre el nou currículum: treballar per competències:

http://agora.xtec.cat/se-segria/moodle/course/view.php?id=381

* Webquests:  http://www.webquestcat.org

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s