La informació, la tecnologia i la metodologia
A internet, continuament estem generant i cercant informació digitalitzada. Crec que no som prou conscients de la quantitat i qualitat de les dades que donem a empreses privades. Per a posar un exemple, Google publica una part de les cerques realitzades per països en el Zeitgeist. quins usos li donen a totes les dades que no publiquen? No ho sabem.
La tecnologia actual ens permet tenir-hi accés a un volum d’informació que ens hauria estat difícil d’imaginar fa un temps. Saps quines notícies es van publicar el dia que vas néixer? Ho pots mirar a l’Hemeroteca de La Vanguardia, si vas néixer després des del 1881, això sí. Saps què han publicat els diaris avui a tot el món? Fes una petita cerca al quiosc virtual i en tres clics accedeix a qualsevol diari.
Tot aquest volum informatiu ens serà útil si som alfabets informacionals i treballem l’educació en comunicació. Hem de ser capaços de fer estudis sincrònics i diacrònics per a veure com es tracten les notícies, conèixer els interessos comercials en la selecció de continguts, el paper de la publicitat i els valors que aporten… Avui, la selecció i qualitat l’ha de valorar el receptor, perquè gràcies a la tecnologia tothom és capaç d’editar continguts. La tecnologia sola no ens garanteix ni aprenentatge ni innovació si seguim fent coses de la mateixa manera que sempre hem fet. Ens cal un canvi metodològic real, no un canvi de discurs.
La introducció de les noves tecnologies a l’aula s’està imposant de mica en mica però si no va acompanyada d’una bona formació permanent i un canvi de mentalitat, la metodologia seguirà sent la mateixa. Difícilment així podrem treure el màxim profit a aquest recurs.
És per això que considerem que aquest és un molt bon video per a fer-nos reflexionar.
En primer lloc, agraïr-te els vincles aportats, penso que em seran molt útils per a treballar amb els nens.
En segon lloc, penso que el video posa de manifest, amb un to irònic, la realitat en que es troben molts centres actualment. Es dóna per suposat que un canvi tecnologic va acompanyat d’un canvi metodológic, i no sempre és així. Així, moltes vegades els claustres es converteixen en un debat per a trobar la manera d’ampliar la dotació informàtica del centre i és dedica poc temps a crear debats pedagógics.